Skip to main content

SAUTER Smarta Ställdon – flexibilitet i kombination med förebyggande underhåll

10 mars 2020 | media releases

SAUTER Smarta Ställdon – flexibilitet i kombination med förebyggande underhåll

Smarta Ställdon gör det möjligt att reglera värme, ventilation och luftkonditionering autonomt. SAUTER tillhandahåller molnbaserad konfigurationsdata för styrning av olika komponenter – värme och kylkretsar, ventilationssystemets värme- och kylregister, och värme- och kyltak i många rum. Idrifttagning sker genom enkel konfiguration i MobileApp. Driftsdata visualiseras grafiskt via  SAUTER Cloud, vilket gör att driften kan optimeras online med denna sofistikerade app.

Smart-Actuator

 

I det enklaste fallet används det trådlösa nätverket (WLAN) med SAUTER Smart Ställdon bekvämt integrerat direkt i molnet. Särskilt små anläggningsoperatörer drar nytta av smarttelefonövervakning och styrning av sina system genom SAUTER Cloud. Ytterligare kommunikationsgränssnitt erbjuder användare anslutningsalternativ för alla applikationer. Denna flexibla Smart Ställdon har RS-485 och WiFi-gränssnitt, vilket möjliggör integration i BMS-nätverk. Om ett BMS-nätverk (building management system) redan finns, är integration möjlig via BACnet/IP, MS/TP eller till och med Modbus. Två universella I/Os gör det möjligt att ansluta fler givare eller ställdon. Den valfria I/O-lådan kan utvidga användningsområdet: Smart Ställdon reglerar sedan energiflödet i  enskilda rumsstyrningar  – eller värme- eller kylgenerering – med automatisk hydronisk balansering, till exempel.

Förebyggande istället för reaktivt underhåll

SAUTER Cloud Service spänner från idrifttagning till anläggningsövervakning (inspektion) till optimering (justeringar) och förebyggande underhåll. Centralt för dessa tjänster är kontinuerlig inspektion. Detta är möjligt genom ytterligare givare på Smart Ställdon som registrerar information om dess tillstånd som sedan överförs till SAUTER Cloud. Här analyseras data genom att jämföra dem med referensvärden. Ställdonets nuvarande tillstånd kan alltså hämtas när som helst, vilket gör att underhållsarbetet kan planeras i tid.

Dessutom använder systemet dessa uppgifter som grund för rekommendationer angående användaråtgärder. Jämfört med en standardinstallation med styrenheter och ventilställdon reduceras också storleken och kostnaden för styrskåpet i fält. Och eftersom det kräver mindre ledningar är brandbelastningen på Smart Ställdon också lägre..

» Ladda ner denna media release

Om SAUTER

Som den ledande leverantören av lösningar för fastighetsautomations teknik i Gröna Fastigheter, säkerställer SAUTER goda klimatförhållanden och en känsla av välbefinnande i hållbara miljöer. SAUTER är specialist på att utveckla, producera och marknadsföra produkter och system för energieffektiva totallösningar och erbjuder ett omfattande utbud av tjänster för att säkerställa en energioptimerad drift av – i kontor och administrativa fastigheter, forsknings- och utbildningsanläggningar, sjukhus, industri fastigheter och laboratorier, flygplatser, fritidsanläggningar, hotell och datacentra. Med över 100 års erfarenhet och en erfarenhet av teknisk expertis är SAUTER en beprövad systemintegrator som står för kontinuerlig innovation och schweizisk kvalitet. SAUTER ger användare och operatörer en översikt över energiflöden och konsumtion, och därmed utvecklingen av de inblandade kostnaderna.

 

SAUTER Group

  • Företag som är verksamt över hela världen med huvudkontor i Basel, Schweiz
  • Grundades 1910 och bygger på mer än 100 års tradition och erfarenhet
  • Med mer än 2 300 anställda är det närvarande och aktivt globalt runt om i världen
  • Kompletta fastighetshanteringslösningar från en enda källa
    Fokus: maximal energieffektivitet och hållbarhet
  • Investeringsskydd och driftssäkerhet under hela fastighetens livscykel
  • Teknikledande inom fastighetsautomation och systemintegration sektorn
  • Medlem i eu.bac, BACnet Interest Group (BIG-EU), BACnet International, EnOcean Alliance
  • Utmärkta referenser tillgängliga på sauter-controls.com och sauter.se
© 2024  Fr. Sauter AG Alla rättigheter förbehållna

SAUTER Head Office was the target of a cyber security incident on November 20, 2024. SAUTER’s IT department immediately activated, well defined, internal emergency plans. All IT systems were completely isolated and shut down to successfully prevent the attack from spreading. External cybersecurity experts and data forensics specialists then began to check all systems and restore them securely. This process is unfortunately time-consuming, but absolutely necessary to ensure that the cyber-attack does not continue at a later date.


The SAUTER websites have been affected by the emergency operation and are available again with immediate effect.


There are currently no concrete indications that our customers' infrastructures have been compromised in any way by SAUTER devices. It appears to be an opportunistic incident with no clearly recognisable long-term goals or systematic attacks. The situation does not currently suggest that there is a targeted, sustained threat to the affected systems.