Skip to main content

Mobile Building Services: Ny design för Mobile Room Control-appen

11 mars 2022 | media releases

Mobile Building Services: Ny design för Mobile Room Control-appen

Användare vill ha smartphone- och surfplattalösningar för individuell drift i lägenhets-, hotell- och kontorsfastigheter. Mobile Room Control, SAUTERs rumsdriftsapp, har fått ett nytt, intuitivt utseende och praktiska tilläggsfunktioner för rumsdrift och informationshantering. 

Mobile Room Control-app med intuitiv design

 

Ett av huvudkraven för konsulter och fastighetsägare är den intuitiva driften och den förbättrade användarbekvämligheten som kommer från användningen av personliga smartphones och surfplattor (BYOD – bring your own device). Men hur kan man säkerställa att rumsdriften är enkel och säker på samma gång?

Mobile Building Services (MBS), en SAUTER Cloud-applikation, kombinerar lokal fastighetshantering inklusive integrerad rumsautomation med rumsdrift via smartphone och surfplatta. Den gör det möjligt för användaren att styra belysning, temperatur, persienner och ventilation individuellt efter behov. Information om rumsklimatet, såsom temperatur, luftkvalitet och luftfuktighet, finns alltid tillgänglig via appen.

Denna lösning är idealisk för alla typer av fastigheter, såsom flerbostadshus, pensionat, hotell och kontorsbyggnader. Rumsdrift via appen kan aktiveras individuellt och även blockeras igen för användare av fastighetschefen. Med appen Mobile Room Control (iOS / Android) , kan anställda, fastighetsägare, hyresgäster eller hotellgäster komma åt funktionerna för rumsdrift och ställa in scenarier och tidsprogram. Appen kan även användas för att begära information, support och feedback från fastighetschefen.

Ny appdesign

Den nya appdesignen är tillgänglig med uppdateringen i SAUTER Cloud till MBS version 1.8. Driften på smarttelefonen följer den välbekanta driftfilosofin för vanliga appar för smarta hem, men erbjuder också direkt kommunikation med fastighetsledningen.

Om ingen styrning görs via appen tar fastighetsförvaltningen automatiskt över. Denna automatiska funktion säkerställer att fastigheten drivs på ett effektivt och energibesparande sätt .

Användarprofiler för åtkomstkod med iBeacon

För kontorsfastigheter finns en annan användbar ny funktion. De användarprofiler som nu kan skapas kan kopplas till anställdas id-kort. Med hjälp av iBeacons i fastigheten identifieras varje rum automatiskt av smarttelefonen och motsvarande vy för mobil rumsstyrning och funktionsalternativ visas. Detta säkerställer att åtkomsträttigheter kan matchas till användarkrav genom att tilldela specifika mötesrum och kontor till motsvarande anstäldas ID via appen.

Mobile Room Control Appen finns tillgängligt i iOS App Store och Android Play.
Mobile Building Services version 1.8 är tillgänglig i  April. Kontakta våra säljteam

» Ladda ner media release (Engelsk)

 

Om SAUTER

om ledande leverantör av lösningar för fastighetsautomations teknik i gröna byggnader, säkerställer SAUTER goda klimatförhållanden och en känsla av välbefinnande i hållbara miljöer. SAUTER är specialiserad på att utveckla, producera och marknadsföra produkter och system för energieffektiva totallösningar och erbjuder ett omfattande utbud av tjänster för att säkerställa den energieffektiva driften av fastigheter. Våra produkter, lösningar och tjänster möjliggör hög energieffektivitet under hela livscykeln i en fastighet – från planering och konstruktion till drift – i kontor och administrativa fastigheter, forsknings- och utbildningsanläggningarsjukhusindustribyggnader och laboratorier, flygplatser, fritidsanläggningar , hotell och datacenter. Med över hundra års erfarenhet och en historia av teknisk know-how, så är  SAUTER en beprövad systemintegratör som står för kontinuerlig innovation och schweizisk kvalitet. SAUTER ger användare och operatörer med en översikt av energiflöden och konsumtionen så att de kan följa utvecklingen av sina kostnader.

 

SAUTER Group

    • Ett internationellt bolag med huvudkontor i Basel, Schweiz
    • Grundades 1910 och kan förlita sig på mer än 100 års tradition och erfarenhet
    • Har idag ca 2700 anställda, är verksam över hela världen och expanderar kontinuerligt
    • Helhetslösningar från en enda källa, med fokus på att ge maximal  energieffektivitet och hållbarhet
    • Säker investering plus driftsäkerhet under hela livscykeln för fastigheten
    • Teknikledande inom fastighetsautomation och systemintegration
    • Medlem i bacBACnet Interest Group (BIG-EU)(BIG-SE)BACnet InternationalEnOcean Alliance
    • Referenser finns på: sauter-controls.com och www.sauter.se
© 2024  Fr. Sauter AG Alla rättigheter förbehållna

SAUTER Head Office was the target of a cyber security incident on November 20, 2024. SAUTER’s IT department immediately activated, well defined, internal emergency plans. All IT systems were completely isolated and shut down to successfully prevent the attack from spreading. External cybersecurity experts and data forensics specialists then began to check all systems and restore them securely. This process is unfortunately time-consuming, but absolutely necessary to ensure that the cyber-attack does not continue at a later date.


The SAUTER websites have been affected by the emergency operation and are available again with immediate effect.


There are currently no concrete indications that our customers' infrastructures have been compromised in any way by SAUTER devices. It appears to be an opportunistic incident with no clearly recognisable long-term goals or systematic attacks. The situation does not currently suggest that there is a targeted, sustained threat to the affected systems.