Skip to main content

SAUTER Smarta Utrymmen

Handy_Hand6-e1581886643910

Intelligent fastighetshantering innebär att de nya användarkraven för nätverk och komfort uppfylls. De klassiska funktionerna för rum och byggnadsautomation utvidgas med funktioner för effektiv hantering av rymden, spårning av tillgångar och / eller personer och erbjuder användaren en tidigare ouppnådd upplevelse.

Med vårt IoT-demonstrationsgolv ”SAUTER Smart Spaces” på vårt företags huvudkontor i Freiburg im Breisgau har vi skapat ett showroomområde där innovationer kan utvecklas, testas och presenteras.

Huvudfokus ligger på IoT- givarteknologi och dess integration i SAUTER-fastighetautomatiseringssystemet. På lednings- och driftsnivå erbjuder SAUTER Vision Center varje användargrupp åtkomst till information via smartphone-app, webbgränssnitt eller pekskärm.

I våra ”SAUTER Smart Spaces” kan du uppleva våra senaste och digitaliserade produkter, många IoT-, app- och molnlösningar samt innovativa nya tjänster.

Låt dig inspireras av digitaliseringens möjligheter!

 

 

Inomhusklimat

Medan en anställd är nöjd med att kontoret är kallt, lindar en annan en halsduk snävare runt halsen. Någon får huvudvärk från starkt ljus, medan en annan person behöver mer ljus. En annan gillar att titta utanför för att hitta inspiration, medan deras kollega behöver lugn och bländfritt ljus för att koncentrera sig på sitt arbete. Ett trevligt inomhusklimat för alla består av många faktorer.

SAUTER: s flexibilitet för rumsautomation skapar optimala förutsättningar för varje rum. Vare sig det är kontorsbyggnad, hotell, sjukhus, köpcentrum, skola eller museum: SAUTER anpassar rumsautomatisering individuellt efter användarens rymd och varje fastighetsprojekt.

Raumautomationsdreieck, Integrierte Raumautomation
Rumsautomation, rumstemperatur styrning, belysning styrning, persienner styrning

 

 

Rumsautomation kan enkelt integreras i fastighetsautomationssystemet.

Brandsäkerhet

I brandsäkerhetsvyn visas det aktuella läget i alla rum.

Taktemperaturer och luftkvalitetsvärden registreras, övervakas och visas kontinuerligt i planritningen.

Vid larm flyttar brandskydd och rökutsugningsspjäll till sina fördefinierade positioner.

I händelse av eld lyftes persienner upp automatiskt för att hålla flykt och räddningsvägar rena.

Tack vare RGB-belysning signaleras utrymningsvägar och lysas upp i färg.

Feuerwehransicht

 

Spårning av tillgångar

Kapitalspårning förhindrar stöld, förlust och skada. Spåra tillgångar med data i realtid stöder operativa processer och bidrar till ett optimalt resultat.

Med hjälp av IoT givare, kan företag aktivt spåra specifik information om sina tillgångar utan mänsklig intervention.

 

Oavsett om du övervakar medicinsk utrustning på sjukhus, blädderbrädor i mötesrum eller rengöringsmaskiner på hotell, kommer geofencing att varna dig när något är utanför dina anpassade geofencezoner.

Förbrukningsmaterial

Med hjälp av IoT givare kan fastighetsautomationssystemet spåra förbrukningsartiklar, såsom tvålutmatare och pappershanddukar.

Användningen av badrum övervakas med vibrationssensorer på BLE eller enOcean. Anonym spårning gör att städningen kan hanteras och respekterar anställdas och gästs integritet.

Inomhusnavigering

Inomhusnavigering guidar anställda och besökare till rätt mötesrum.

Systemet kan hålla reda på gästernas vistelseort.

I kombination med Digital Workspace Management får medarbetare som besökare en ny användarupplevelse.
Riktad vägledning till de reserverade rummen, individuellt rumsklimat och resursbesparande drift.

 

 

Soft Service

Vad har facility management och fastighetsautomation gemensamt?

Båda uppgifterna kräver ett effektivt nätverk av olika komponenter och tjänster. Detta sparar resurser, förenklar beslut och effektiviserar processer – med effektivare totalresultat än i ett heterogent landskap.

Rengöring skräddarsydd för användning av kontor och arbetsplatser. Eftersom de anställda förväntar sig att deras arbetsplats ska vara ren.

 

Städtjänster inklusive personalhantering är anpassade till besökarfrekvenser vilket säkerställer anställdas tillfredsställelse till lägre kostnader.
Rengöringsplanen visas online på SAUTER Vision Center lednings- och driftsnivå och fungerar som grund för dokumentation och fakturering av de köpta tjänsterna.

Säkerhetsvakt

Vi upptäcker öppna fönster, rörliga människor och ljud i rummen. Status för åtkomstkontrollsystemet visas i en tydlig översikt. Därför övervakas rummen effektivt utanför de faktiska användningstiderna.
Nattvakten får viktig information för sin rondning och kan planera den effektivt.

 

«Hitta din kollega»

På den moderna arbetsplatsen kopplas allt samman och nätverkas ständigt via internet. Anställda arbetar lika effektivt utanför företaget som inifrån. De får helt enkelt tillgång till data och applikationer.
Appar på smartphones gör det möjligt att skapa smarta virtuella team. Tack vare integrationen i fastighetsautomationssystemet och anslutningen till inomhusnavigering håller varje anställd reda på var och kollegor är.
Teamledare kan planera sina resurser effektivt.

Dig. arbetsplatshantering

Framtidens arbetsplats integrerar ny digital teknik:

  • Integrering av rumsbokningssystemet i fastighetsautomationen: Rummen är specifikt konditionerade för nästa användning. Oanvända rum placeras i energibesparande standby-läge.

  • Flexibel rums layout med SAUTER 1+1=1
    Områdena kan anpassas till en ny användning av skiljeväggar. Fastighetsautomationssystemet reagerar på den ändrade konfigurationen utan omprogrammering och säkerställer ett individuellt rumsklimat i alla zoner.

  • Användaren visas fria arbetsplatser i golvöversikten på sin smartphone. Han reserverar den önskade arbetsplatsen. Anläggningschefen får en tydlig visning av den aktuella beläggningsgraden för de områden som förvaltas i form av en ”värmekarta”.

Upplev möjligheterna i en modern smart fastighet.

SAUTER Automation AB

Krossgatan 22B
162 50  Vällingby

www.sauter-cumulus.de »

Tel: +46 8 620 35 00
e-mail: smart.spaces@de.sauter-b

Kontaktformulär »c.com

© 2024  Fr. Sauter AG Alla rättigheter förbehållna

SAUTER Head Office was the target of a cyber security incident on November 20, 2024. SAUTER’s IT department immediately activated, well defined, internal emergency plans. All IT systems were completely isolated and shut down to successfully prevent the attack from spreading. External cybersecurity experts and data forensics specialists then began to check all systems and restore them securely. This process is unfortunately time-consuming, but absolutely necessary to ensure that the cyber-attack does not continue at a later date.


The SAUTER websites have been affected by the emergency operation and are available again with immediate effect.


There are currently no concrete indications that our customers' infrastructures have been compromised in any way by SAUTER devices. It appears to be an opportunistic incident with no clearly recognisable long-term goals or systematic attacks. The situation does not currently suggest that there is a targeted, sustained threat to the affected systems.